• Bel ons 078 - 6 111 040

Nieuws

Home » Nieuws » Mindful Monday! Begin de week goed met deze tips!
Monday web

Mindful Monday! Begin de week goed met deze tips!

Regelmatig schrijft People in Place over Mindfulness en hoe deze manier van leven innerlijke rust kan geven. Mindfulness lijkt op mediteren maar is net even anders. Lees het verschil en een aantal tips wanneer je wilt beginnen met mindfulness.

Het verschil tussen mediteren en mindfulness

Het doel van mediteren is om op het spirituele pad te komen en om verlichting te vinden. Mindfulness kan je helpen om positiever in het leven te staan en helpt tegen stress en tegenslagen. Mindfulness oefeningen kun je eigenlijk overal doen, terwijl mediteren vaak plaatsvindt in een groep of in een lesomgeving. 

Hoe kun je het beste beginnen met mindfulness?

Je kunt om verschillende redenen beginnen aan mindfulness. Misschien wil je ontstressen, of af komen van terugkerende gedachten of wil je gewoon uitproberen waar iedereen het iedere keer over heeft. Hier vijf tips voor hoe je kunt beginnen:

  • Gewoon mee beginnen en niet opgeven; blijf oefenen! Als het een dag tegen zit of niet lekker loopt, probeer dan door te gaan. Laat je niet ontmoedigen.
  • Kies een vast moment van de dag; bijvoorbeeld in de ochtend na het tandenpoetsen, na het ontbijt of voordat je naar bed gaat.
  • Kies een rustige plek uit waar je even je oefening kunt doen ; in een drukke omgeving is het moeilijk je te concentreren.
  • Zoek iets of iemand die je helpt; probeer andere mensen aan te sporen de oefeningen met je mee te doen of zoek hulp in bijvoorbeeld mindfulness apps wanneer je het moeilijk vindt jezelf aan te moedigen.
  • Probeer het een paar minuten per dag; dit kan al in 2 à 5 minuten.

Hoe kun je mindfulness uitoefenen?

Korte mindfulness oefeningen kun je overal uitoefenen. Het doel is dat je bewuster wordt van wat je aan het doen bent, waardoor vaak je stressniveau afneemt. Hieronder vind je een aantal oefeningen. Het kan zijn dat niet alle oefeningen voor jou werken. Probeer uit te testen welke oefeningen je zelf prettig vindt.

1. Stap af van de ‘to do lijstjes’

Het grote voordeel van een ‘to do lijstje’ is dat je snel ziet welke taken je nog moet doen. Dit kan helpen om je werk overzichtelijk te maken. Het grote nadeel is echter dat je je verplicht kunt voelen om het hele lijstje af te maken, ook al staan er taken op die niet heel belangrijk zijn. Door deze druk kun je je schuldig gaan voelen, waardoor je stressniveau toeneemt. Wanneer je een ‘to do’ lijstje maakt, probeer dan eens alleen de taken op te schrijven die je vandaag echt kan doen. Dit voelt voor jezelf minder gehaast en geeft al wat innerlijke rust.

2. Focus op je lichaam

Wanneer je onderweg bent, kun je beginnen met concentreren op je lichaam. Probeer het 2 à 5 minuten. Let bijvoorbeeld op je ademhaling, je kloppende hart of je voeten. Dit helpt je rustig te worden en te concentreren op jezelf. Wanneer je merkt dat je gedachten afdwalen, probeer ze dan weer terug te brengen naar je lichaam.

3. Geef aandacht aan dat wat je doet

 Wanneer je bezig bent met (huishoudelijke) werkzaamheden, probeer dan net iets meer aandacht te geven aan deze taken. Zo train je jezelf om je beter op één ding te focussen.

Verder lezen

Lees ook onze andere nieuwsberichten over mindfulness en vitaliteit:

Terug naar overzicht

People in Place is actief in de regio: